استیل بگیر خوبه یا نگیر؟

استیل بگیر خوبه یا نگیر

استیل بگیر خوبه یا نگیر؟

تفاوت استیل بگیر و نگیر چیست؟

آنچه سبب تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر می‌شود، در ترکیب شیمیایی آن‌ها نهفته است. به عبارتی، ورق‌های استیل بگیر و نگیر در همان دسته از انواع گریدهای فولاد ضد زنگ قرار دارند اما وجود یک عنصر خاص در ترکیب شیمیایی آن‌ها، سبب مغناطیسی بودن یکی و غیرمغناطیسی بودن دیگری شده است. ورق استیل بگیر و نگیر اصطلاحی است که به خاصیت مغناطیسی داشتن یا نداشتن استنلس استیل اطلاق می شود. ورق استیل با ریز ساختار آستنیتی نگیر بوده و در سری 300 قرار دارند.

بگیر و نگیر بودن این دو نوع استیل نیز به دلیل خاصیت مغناطیسی آن‌ها تعریف می‌شود. ورق استیل بگیر خاصیت مغناطیسی داشته و توسط آهنربا جذب می‌شود اما نوع نگیر توسط آهنربا جذب نشده و خاصیت مغناطیسی ندارد.

سوالات متداول شما

1- تفاوت استیل بگیر و نگیر چیست؟

استیل بگیر خاصیت مغناطیسی داشته و جذب آهنربا می‌شود و استیل نگیر خاصیت مغناطیسی ندارد

2- استیل بگیر بهتر است یا استیل نگیر؟

استیل نگیر خواص مکانیکی و مقاومت به خوردگی بهتری نسبت به استیل بگیر دارد و استیل بگیر نیز از نظر برخورداری از خاصیت مغناطیسی و قیمت کمی پایین‌تر، نسبت به استیل نگیر برتری دارد.

تفاوت استیل بگیر و نگیر
تفاوت استیل بگیر و نگیر

ورق استیل بگیر چیست؟

ورق‌های فولادی ضد زنگ از نوع فریتی را ورق استیل بگیر می‌گویند. این نوع ورق‌ها به دلیل برخورداری از ریزساختار فریتی که حاوی آهن با ساختار BCC است و عناصری نظیر کربن و کروم، جذب آهنربا می‌شود و به همین دلیل به آن استیل بگیر گفته می‌شود. عدم وجود و یا حضور بسیار کم نیکل در ساختار این نوع فولادها سبب پایداری فاز فریت که مغناطیسی است می‌شود. گریدهای استیل 410، 420 و 430 از مهم‌ترین گریدهای استیل بگیر هستند.

ورق استیل نگیر چیست؟

ورق‌های فولادی ضد زنگ از نوع آستنیتی، به دلیل برخورداری از ریزساختار آستنیتی و حضور مقدار نیکل بیشتر در ترکیب شیمیایی آن‌ها، خاصیت مغناطیسی نداشته و جذب آهنربا نمی‌شوند. این نوع استنلس استیل‌ها را استیل نگیر می‌گویند. ورق‌های استیل نگیر مقاومت به خوردگی بسیار خوبی داشته و گریدهای 304 و 316 از آن‌ها پرکاربردترین نوع استیل نگیر در صنایع مختلف هستند.

 

در وبسایت thyssenkrupp اشاره شده است که :

از نظر ظاهری ، هر دو بسیار شبیه به هم هستند و به احتمال زیاد شما نمی توانید فقط با مشاهده آنها تفاوت بین آنها را تشخیص دهید. این ۲ گرید اکثریت زیادی از فولاد ضد زنگ را در استفاده ایجاد می کنند ، اما تفاوت های مشخصی بین آنها وجود دارد که آنها را از یکدیگر جدا می کند.

انواع ورق استیل بگیر و نگیر

ورق استیل نگیر در 6 گروه تقسیم بندی می‌شود که عبارتند از:

1. ورق استیل 304 (و 304L)
2. ورق استیل 316 (و 316L)
3. ورق استیل 321
4. ورق استیل 309S
5. ورق استیل 310S
6. ورق استیل 4841

 

ورق استیل بگیر نیز در سه گروه زیر تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه متن با این ورق‌ها بیشتر آشنا شده و کاربردهای هریک را با هم مرور خواهیم کرد.

1. ورق استیل 430
2. ورق استیل 410
3. ورق استیل 420

انواع ورق استیل بگیر و نگیر
انواع ورق استیل بگیر و نگیر

 

کاربردهای ورق استیل بگیر و نگیر

قیمت ورق استیل بگیر نسبت به رقیب خود یعنی ورق استیل نگیر ارزانتر است. انواع مختلف این ورق که در بالا به آن‌ها اشاره شد هر کدام به فراخور مشخصاتی که دارند، در صنایع مختلفی مانند تولید برخی از قطعات خودرو، وسایل فلزی غذاخوری، دکل‌های نفتی و از این قبیل موارد استفاده دارند.

 

اصلی ترین فرق بین ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر

تفاوت استیل بگیر و نگیر به درصد میزان ماده ی به کار رفته در آن‌ها را تعیین می نمایند. در ورق های بگیر میزان کروم به کار رفته در مقایسه با ورق نگیر بیشتر است. در ورق استیل نگیر دارای فلز نیکل هستند که موجب خاصیت غیر مغناطیسی ورق استیل می شود. بگیر و نگیر بودن این استیل ها به خاصیت مغناطیسی آن‌ها تعبیه می شود. ورق های استیل نگیر خاصیت مغناطیسی نداشته و توسط آهنربا جذب نمی شوند. در نهایت شناخت و آگاهی کامل از انواع ورق های استیل بگیر مهم ترین علل برای انتخاب صنعت کاران بوده و کار را برای آن‌ها آسان نموده همچنین در صنایع مختلف تأثیر گذار می باشد. قطعاً ایمنی بالا و کاهش هزینه ها را برای همگان به ارمغان می آورد.
خرید استیل بگیر
خرید استیل بگیر

جمع بندی و نتیجه گیری

تفاوت استیل بگیر و نگیر از ریزساختار آن‌ها ناشی می‌شود که به دلیل وجود مقادیر مختلف از کروم و نیکل است. وجود نیکل سبب پایداری فاز آستنیت شده و استیل آستنیتی یا استیل نگیر را ایجاد می‌کند. استیل بگیر نیز ریزساختار آستنیتی داشته و به همین دلیل جذب آهنربا می‌شود و به این نام معروف است. ورق‌های استیل بگیر و نگیر در خواص، کاربرد و قیمت با یکدیگر تفاوت دارند.

 

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه ای ها خرید کنید

جهت خرید ورق استیل میتوانید با کارشناسان ما در پرهام استیل درارتباط بوده و لیست قیمت ورق استیل را به صورت روزانه دریافت نمایید .

تلفن:

021-66396819 | 0912.856.46.75

مدیر تولید محتوای پرهام استیل
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *